Hva er en kristen?

Hva vil det si å være en kristen?

Helt fra begynnelsen var mennesket sammen med Gud – ingenting skilte oss – og mennesket var skapt til å være sammen med Gud. Så valgte mennesket å kjøre sitt eget løp og gå sin egen vei. Vi skulle jo klare oss selv og fikk lov til det – fordi Gud er kjærlighet og ville ikke tvinge oss til å bli. Vi måtte snart  ta konsekvensene og møtte for første gang det negative som vi i dag regner for dagligdags: misunnelse, vold, baktalelse og døden etc.

Vi lengter etter noe bedre

Har du tenkt på at vi mennesker  alltid lengter  etter noe bedre? Vi ser alltid etter områder av livet som kan bli bedre – samme hvor bra vi har det! Det er ikke noe rart, fordi vi, uten å vite det, lengter etter det perfekte livet med Gud vi var skapt for – fra begynnelsen av. Våre dypeste lengsler kan vi søke å fylle på mange måter, men vi vil aldri bli fornøyd får vi har kommet «hjem». Vår verden er preget av mennesker som søker etter sannhet på mange forskjellige steder og på mange forskjellige måter. Mye kan virke som det rette svaret, men det er bare ett sted vi mennesker kan kalle «hjem». Noen lengter etter deg også

Da vi i utgangspunktet valgte oss bort fra Gud, måtte vi smake konsekvensene av det. Gud opplevde også en fortvilet konsekvens – han mistet det nære fellesskapet med mennesket som han elsket. Bibelen er full av rop fra Gud om hans lengsel etter fellesskap med deg og meg. Men fordi han er kjærlighet vil han ikke tvinge oss – verken til å bli hos ham eller å komme tilbake. I tillegg til å være kjærligheten selv, så er Gud også rettferdig. Det å gjøre galt har konsekvenser. Straffen for å ha forlatt Guds nærhet og kjærlighet, og ha brutt med det gode livet Gud har ment for oss er så stor at ingen kan bære straffen og overleve. Intet menneske er så godt at det har kunnet betale nok for at vi skal kunne komme hjem igjen. Ingen utenom Gud. Men han har da også betalt for deg og meg en så høy pris som bare ekte kjærlighet er villig til å betale:

Kjærligheten kjenner ingen grenser

Jesus, Guds egen sønn, ble sendt av sin far til jorden for å betale den gjelden du og jeg skyldte Gud. Da han døde på korset led han ikke bare en grusom død, men han tok den straffen som alle våre gale gjerninger, tanker og ord rettmessig fortjener. Det er kanskje ikke så rart at det kom både solformørkelse og jordskjelv samtidig da dette skjedde. Ikke nok med at Jesus tok straffen for deg, men han stod opp igjen og seiret over vår største fiende: døden. Straffen for all elendighet i historien rammet en mann på en gang! Guds kjærlighet til deg er så sterk og virkelig at han var villig til å ta straffen selv – det du egentlig var skyldig ham! Han savner deg!

En åpen invitasjon

Det som så ut som et enormt nederlag for Gud ble din og hans største seier. Veien hjem til Gud er nå helt åpen igjen. Det du lengter etter dypest inni deg venter på deg, men du må ta skrittet hjem. Gud har invitert deg hjem igjen, og han lengter etter deg! Og han inviterer deg ikke bare til å komme hjem, men til et evig liv sammen med ham. Han har overvunnet døden, så selv om vi avslutter et jordisk liv, har vi et evig liv hjemme hos Gud.

Gjenforeningen

Om du har fått en gave, så må du ta den imot for å få den. På samme måte, så er denne Guds gave tilgjengelig for deg nå. Det eneste du må gjøre er å ta imot. Men hvordan? Jo, fortell Gud at du tar imot hans gave, at du vil komme hjem igjen og fortell ham at du er lei deg for at det du har gjort som har skapt avstand mellom dere. Gud tilgir deg, fordi Jesus har betalt straffen for deg.

Livet videre

Når du har fortalt dette til Gud, så har du kommet hjem og du er blitt med i Guds familie på jorden. Det er mange millioner som deg – som har opplevet den store gleden ved å komme hjem. I Bibelen står det at det blir stor fest i himmelen for hver eneste synder som kommer hjem. Som alle familier så tilhører vi hverandre – vi trenger hverandre. Fellesskapet med andre kristne er også viktig.

Her er noen viktige ting å huske på: Skaff deg en bibel eller Nye Testamentet og les daglig. Be til Gud / snakk med Ham om det du leser og det du tenker på. Fortell noen at du er blitt en kristen – at du har kommet hjem. Ta kontakt med andre kristne – din lokale menighet.

Du kan gjerne ta kontakt med oss i Oslo Vineyard også, send oss en mail oslo@vineyard.no eller kontakt oss på tlf 24070707. Har du spørsmål du lurer på angående det å være eller bli en kristen, så ta gjerne kontakt.

Med Vennlig Hilsen / Eric Must Wessel

Advertisements

Kommentarer er stengt.