Hva er faste? Og hvorfor faster vi?

fasting

Faste er en personlig innvielse til Herren.
Når man faster, gir man avkall på noe som er sentralt og viktig i hverdagen for å søke Gud. Ofte er det snakk om mat, men det kan også gjelde andre ting som f.eks TV, sjokolade, PC-spill, sex, kaffe osv.

Poenget er at man gir avkall på noe som lett fyller ens eget tomrom. Dersom du spiser sjokolade regelmessig, eller lett skrur på fjernsynet når du kjeder deg eller ikke har noe å gjøre, så kan det være riktig å faste fra dette en stund og heller bruke tiden med Herren.

Men vanligivs når vi snakker om faste så dreier det seg om å avstå fra mat (for de som kan det) for en viss periode. Det betyr at man kun tar til seg væske, helst kun vann.

MEN – det er ikke alle som kun kan ta til seg vann. Bl.a kan det være medisinske årsaker til at man ikke kan gjøre dette, bla. sukkersyke, spiseforstyrrelser med mer. Er du usikker, kontakt lege eller en av pastorene i Oslo Vineyard.

Vi legger ingen føringer på hvor lenge man bør faste, men oppmuntrer alle til å prøve!

Våre generelle tips:

  • Bruk den tiden som du ellers ville ha brukt til å spise (eller noe annet) til å søke Herren.
  • Sett av gjerne de pengene som du sparer på mat, og bruk det til et godt formål.
  • Kom gjerne sammen med noen andre i menigheten for å be.
  • Dersom flere er enige om å faste, for eksempel husgruppen: Snakk om dette temaet i husgruppen og sett av mer tid enn ellers til å be.
  • Skriv ned det du tror Gud forteller deg, enten det er til deg personlig eller andre personer eller til menigheten.

Hvordan begynner man og hvordan slutter man?

  • Dersom du skal faste én dag fra mat, så kan det anbefales at du for eksempel trapper ned på evt kaffeinntak og feit mat dagene forut.
  • Har du tenkt å faste i en uke eller mer, så har vi følgende tips;

Nedtrapping:

  • Trapp ned på koffeininntaket en uke på forhånd
  • Reduser matinntaket gradvis siste uken
  • Ikke spis kjøtt og fisk fra fire dager før
  • Spis mye frukt og grønt, både kokt og ferskt
  • Drikk mye, så du ikke er uttørket når fasten begynner (vann, druesaft, grønnsakssaft…)
  • Ikke drikk for kaldt verken før eller under fasten.
  • Vær klar over at det er lett å få forstoppelse under en lengre faste. (Drikk mye, vær i aktivitet, evt ta noe mot forstoppelse)

Opptrapping og avslutning:

  • Start aldri med å spise mye og tung mat etter en lengre faste.  Nå skal noen av kroppsfunksjonene vekkes til live igjen og det bør ikke skje brått)
  • Begynn første og andre dagen med litt brød, men tygg godt, (ikke drikke mye inntil maten) slik at spyttsekresjonen kommer i gang igjen.
  • Ta gjerne til deg en del suppe, frukt og grønnsaker, men små porsjoner av gangen.
  • Begynn så med litt kjøtt og normal kost etter 3-4 dager, men forsiktig med tanke på magesmerter, forstoppelse osv

Lykke til!

Advertisements

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s